Pagina lector

Bij het opmaken van deze website heb ik het volgende leerplan en de bijhorende leerplandoelstellingen gebruikt:

Leerplan Secundair Onderwijs, AV Geschiedenis
ASO, 2de graad, 2de leerjaar
Leerplannummer: 2012/010

  • leerplandoelstelling 70: absolutisme wordt uitgelegd in tijd en ruimte voor Frankrijk ten tijde van Lodewijk XIV 
  • leerplandoelstelling 71: de probleemstelling = het succes van absolutisme in Frankrijk toelichten 
  • leerplandoelstelling 72: informatie kritisch analyseren, hoofd- en bijzaken onderscheiden 
  • leerplandoelstelling 75: het begrip absolutisme 
  • leerplandoelstelling 76: kenmerken van de maatschappelijke domeinen in de context van het Franse absolutisme 
  • leerplandoelstelling 78: actualisering -> vergelijk macht Lodewijk XIV en de macht van de huidige koning

Deze klassite past bij drie elementen van de ICT-diamant:
  • Voorstellen van informatie aan anderen: de leerlingen krijgen nieuwe leerstof te verwerken. Deze inhoudelijke informatie kan evengoed op een powerpoint of prezi terecht komen, maar hier is gekozen voor de klassite als medium.
  • Zelfstandig leren met behulp van ICT: de leerlingen bekijken de klassite, lezen de leerstof en verwerken die zelfstandig door de oefeningen in te vullen
  • Oefenen met behulp van ICT: de leerstof wordt verwerkt aan de hand van educatieve spelletjes. Bij deze website is dit aangeboden via de tool Educaplay.
Werkvormen:
  • Groepswerk. Per twee zitten de studenten samen, ze bekijken de pagina en maken de opdrachten. Deze werkvorm kan goed toegepast worden de pagina's 'het vorstelijke absolutisme' en 'buitenlandse politiek'. Je geeft ze wat tijd om de pagina die de leerkracht aanduidt door te nemen (= verwervingsfase). Via klassikale vragen en oefeningen kan getest worden of alle leerlingen de leerstof onder de knie hebben (= verwerkingsfase)
  • Zelfstandig leren. De pagina's 'de weg naar het absolutisme' en 'maatschappelijke domeinen' lezen de leerlingen individueel. Ze proberen de oefening zelfstandig in te vullen. Na signaal van de leerkracht kunnen de leerlingen de oefening per twee overlopen en kunnen ze overleggen. De problemen die de leerlingen eerst zelf tegen komen, kunnen ze bespreken met hun medeleerling. Ondertussen loopt de leerkracht rond en stopt bij ieder groepje om te zien hoe vlot de oefening gaat (=verwervingsfase). De antwoorden kunnen klassikaal overlopen worden, zodat de argumentering van ieder antwoord ook duidelijk aan bod komt (= verwerkingsfase).
  • Groepsdiscussie. De pagina over het kasteel van Versailles leent zich hier toe. Nadat alle pagina's zijn doorlopen en de leerkracht getest heeft of de leerlingen de leerstof hebben begrepen, kan er een groepsdiscussie gehouden worden rond absolutisme. Eerst kijken de leerlingen naar het filmpje op die pagina. Aan de hand van gerichte vragen wordt daarna de impact van het absolutisme in groep besproken. Het kasteel is immers de plaats waar alle aspecten van het absolutisme samenkomen: de vorst regeert vanuit deze plaats, de adel wordt verplicht hier te resideren, Versailles wordt het centrum van de kunst, dit kasteel is het symbool van de oppermachtigheid van Lodewijk XIV, enz. Aan de hand van gelinkte onderwerpen opgeworpen door de leerkracht kunnen de leerlingen discussiĆ«ren over de impact van het absolutisme. De link naar het heden kan hier ook gemaakt worden: is een kasteel als Versailles nog denkbaar in onze tijd?
Didactische principes:
  • Aanschouwelijkheidsprincipe: aan de hand van filmpjes en afbeeldingen wordt het absolutisme besproken.
  • Differentiatieprincipe: de groep bestaat uit leerlingen met onder andere een verschillend leertempo. Deze website wordt in klas overlopen, maar kan voor leerlingen die meer tijd nodig hebben ook thuis bekeken en verwerkt worden. Voor sterkere leerlingen kan later nog een pagina bijgemaakt worden met nog meer oefeningen en bijkomende informatie.
  • Motivatieprincipe: er wordt vertrokken uit wat de leerlingen nu kennen, namelijk de huidige Belgische monarchie. Vanuit die aanknoping met hun eigen leefwereld, hoop ik hen te motiveren en het belang van de kennis van verschillende regeringsvormen aan te tonen.
  • Activiteitsprincipe: de leerlingen worden gestimuleerd om de leerstof op een actieve manier te verwerken, namelijk via de oefeningen.
  • Geleidelijkheidsprincipe: de pagina's zijn geordend van algemeen, naar meer specifiek. Eerst moeten de leerlingen beginnen met de eerste pagina 'vorstelijk absolutisme, alvorens over te gaan naar de volgende pagina 'de weg naar het absolutisme', enz. In iedere pagina wordt de leerstof telkens verder verdiept.
  • Herhalingsprincipe: via het klassikaal overlopen in de klas wordt datgene wat ze gelezen hebben op de klassite herhaald. Op die manier hebben ze de leerstof leren kennen via de site, maar wordt alles nog eens klassikaal herhaald.